Motorcykelmodeller

Redan 1885 kom den första motorcykel-prototypen som senare skulle leda fram till våra moderna varianter. Den var designad och byggd av tyskarna Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach och de kallade sin uppfinning för Reitwagen (den körande bilen). Deras kreation var tänkt som ett experiment för att testa deras nya motor, mer än att lägga grunden för vad som skulle bli motorcykeln. Numera finns det en rad olika motorcykelmodeller som används i olika syften. Man brukar tala om sex olika kategorier: cruiser, sport, touring, standard, ”dubbelt-syfte”, och dirt bike. Ibland gör man också en skillnad mellan dessa motorcykelmodeller och deras mindre starka kusiner: scootern och mopeden. När det kommer till motorcykelmodeller är det först och främst användningsområdet man tänker på. En dirt bike är exempelvis gjord för att användas i terräng, medan touring-modeller körs på asfalterade vägar. För att skilja dem åt brukar man prata om street- och off-road-motorcyklar. Motorcyklar som är ”street”, alltså gata på svenska, används på vanliga vägar och är utformade för att passa den miljön. Om du tittar på en street-motorcykel kommer du att se att hjulen är släta. I kategorin street hittar du touring, cruiser, sport, standard, scooter och moped. Off-road-motorcyklar, även kallade dirt bikes, är gjorda för att köra i terräng. De är i regel simplare i sin utformning, väger mindre, har högre markfrigång, saknar kåpa och använder sig av en typ av knöliga däck som gör det möjligt att få bättre grepp om löst underlag som exempelvis jord, lera och grus. Motorcykelmodeller inom off-road innefattar bland annat motocross, enduro och trail. Trail-motorcykeln faller även inom kategorin ”dubbelt-syfte”, vilket hänvisar till motorcykelns möjlighet att kunna användas på både vägar och i terräng.

(Visited 116 times, 1 visits today)